Historia Patagonii

2017-08-04
Historia Patagonii

 

Słowo kultowa rzadko pasuje do marek odzieżowych i niewiele firm osiągnęło taki status. Patagonia bez wątpienia należy do tych kilku. Kojarzona jest z charakterystycznym stylem, najwyższą jakością i trwałością oraz zaangażowaniem w ochronę środowiska. Ubrania szyte przez tę kalifornijską firmę od ponad 40 lat cenione są przez miłośników outdooru na całym świecie. Przyjrzyjmy się historii tej marki. 

W latach 70-tych Chouinard zaczął eksperymentować z odzieżą, ponieważ nie było wtedy ubrań projektowanych z myślą o wspinaczce. Pierwszymi produktami jakie sprzedawał były spodenki z mocnego sztruksu i bluzy do rugby, które zyskały wśród wspinaczy ogromną popularność. Nowością był kołnierzyk chroniący przed ocieraniem liny, zastosowany materiał oraz wyraźne kolory, w czasach, gdy wśród mężczyzn królowały szarości i biel. W 1973 zostało zaprojektowane słynne logo, przedstawiające zarys masywu Fitz Roy i powstały pierwsze ubrania z metką Patagonia. Dlaczego nie Chouinard, skoro marka była już dobrze rozpoznawalna w środowisku? Powody były dwa – po pierwsze nie chciano, by obraz firmy jako produkującej sprzęt uległ rozmyciu. Drugim powodem była niechęć do kojarzenia  ubrań Patagonii wyłącznie ze wspinaczką.  Samo Chouinard Equipment po latach z momentami burzliwej historii, zostało wykupione przez pracowników i obecnie nadal produkuje doskonały sprzęt wspinaczkowy i górski pod szyldem Black Diamond. 

Patagonia chciała produkować odzież techniczną, dlatego skupiono się na poszukiwaniu nowych materiałów i technologii. Pierwszym produktem z tej linii była nylonowa, przeciwdeszczowa kurtka Foamback. W tamtych czasach w górach królowały bawełna, wełna i puch, które przestawały grzać gdy były mokre. Inspirując się swetrami produkowanymi dla rybaków prowadzących połowy na północnym Atlantyku, rozwiązania tego problemu zaczęto poszukiwać w syntetykach, które dobrze izolowały, nie wchłaniając wilgoci. Pierwsze poliestrowe ubrania były uszyte z materiału przeznaczonego na pokrycia desek klozetowych. Przy tworzeniu tych ubrań, Patagonia współpracowała z firmą Malden Mills, twórcą oryginalnego materiału. Wspólnie udoskonalony, miękki i ciepły, nie mechacący się i imitujący wełnę, trafił na rynek pod nazwą Synchilla. Ubrania uszyte z tego polaru można kupić do dziś, podobnie jak bieliznę Capilene, opracowaną w tym samym okresie. Również jako pierwsza, Patagonia wprowadziła śmiałe kolory do odzieży specjalistycznej. Ubrania z charakterystyczną metką stawały się coraz bardziej popularne. Inne firmy zaczynały naśladować Patagonię, zarówno pod względem wzornictwa jak technologii.


Model zarządzania pozostał ten sam co w Chouinard Equipment – załoga miała czuć się dobrze w pracy, być wypoczęta i zadowolona. W przerwach w pracy grano w siatkówkę, organizowane wspólne wyjazdy, surfowano. Powstał jeden z pierwszych w USA przyzakładowych żłobków, w którym rodzice pracujący w firmie mogli np. spędzić przerwę na lunch ze swoimi dziećmi.

Sprzedaż gwałtownie wzrastała, zatrudniane były kolejne osoby. Pojawiły się wątpliwości co do kierunku dalszego rozwoju, czy uda się utrzymać wysoką jakość przy tak dużej produkcji. Chouinarda zaczął trapić również wpływ jego firmy na środowisko. Podczas swoich podróży, wielokrotnie trafiał na ślady zniszczeń poczynionych przez człowieka i przemysł. W latach 80-tych Patagonia obrała drogę ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne i wspierania inicjatyw ekologicznych, z którą jest kojarzona do dziś jak żadna inna firma odzieżowa. Jako pierwsi w Stanach Zjednoczonych wydrukowali katalog na papierze z odzysku. Wspólnie z firmą Malden Mills i Wellman opracowali poliester z recyklingu. W 1986 roku została podjęta decyzja o przekazywaniu każdego roku 10 % zysków grupom ekologicznym. Później kwota ta została zwiększona do 1 % sprzedaży lub 10 % zysków przed opodatkowaniem, zależnie od tego, która suma była wyższa. Stało się to podstawą do stworzenia organizacji 1 % For The Planet w 2001 roku, do której dołączają kolejne przedsiębiorstwa, zobowiązujące się do tego samego. Z czasem kładziono coraz większy nacisk na ekologię. Patagonia jako pierwsza zaczęła wytwarzać wszystkie bawełniane ubrania z bawełny ekologicznej. Nieustannie pracuje nad doskonaleniem procesów umożliwiającymi tworzenie materiałów pochodzących z recyklingu, nakłania do tego również innych producentów, oddając im za darmo swoje technologie. Coraz więcej ubrań w kolekcji jest wykonanych już w 100% z recyklingu. Opracowała proces produkcji jeansów zużywający wielokrotnie mniej wody niż dotychczas. Od 2014 roku używa wyłącznie puchu pochodzącego z kontrolowanych źródeł, z ferm  na których ptaki nie są karmione siłą i obdzierane z piór żywcem. Coraz więcej produktów ma w sobie również puch odzyskiwany ze starych kurtek, kołder czy śpiworów. W przyszłym roku na rynku pojawią się pierwsze ubrania z syntetyczną ociepliną o właściwościach puchu. Po sygnałach o złym traktowaniu zwierząt na farmach zawiesiła również produkcję ubrań z wełny merino. Patagonia stworzyła pierwsze na świecie pianki do surfingu, uszyte z materiału pochodzenia naturalnego, a nie z neoprenu. Od kilku lat prowadzi również akcję Wear Worn, namawiającą do jak najdłuższego używania produktów i naprawiania ich, zamiast kupowania nowych, umożliwiając darmową naprawę uszkodzonych ubrań.  W 2016 roku 100% wpływów pochodzących z wyprzedaży w „Czarny Piątek”, czyli 10 mln dolarów, zostało przekazane dla organizacji ekologicznych. W kwietniu 2017 roku została uruchomiona strona Wear Worn, umożliwiająca kupowanie naprawionych i wyczyszczonych, używanych ubrań Patagonii, przekazanych przez ich wcześniejszych użytkowników w zamian za środki na produkty nowe lub używane.

Patagonia to firma wyjątkowa z wielu powodów. Jej pionierskie projekty otwierały nowe możliwości w sportach outdoorowych, a techniczne rozwiązania, pomysły i estetyka określały standardy i wielokrotnie były kopiowana przez konkurencję.  Od początku stawiano na jakość produktów, dzięki czemu obecnie marka Patagonia jest synonimem trwałości. Podobnie jak etycznego prowadzenia biznesu i dbałości o środowisko naturalne. Coraz większy nacisk kładziony jest na ekologię, a nowe, przyjaźniejsze dla środowiska technologie udostępniane są innym producentom za darmo. Firma nadal pozostaje w rękach swojego założyciela, a jej rozwój podąża w wytyczonym wcześniej kierunku. Produkcji jak najlepszych ubrań, jak najmniejszym kosztem dla środowiska.

Kilka zdjęć do pobrania:


Autor: Steven Gnam

Autor: Andrew Miller

Autor: Fredrik Marmsater

Autor: Bernardo Gimenez 

Autor: Tyler Roemer 

Autor: Daniel Russo



Źródła:
https://alchetron.com/Yvon-Chouinard-460608-W#demo
Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2017
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel